Úvod » Technika » Škoda Octavia 1200 TS

Škoda Octavia

publikováno 01.08.2012 (aktualizováno 09.08.2012)

 Od ideového zadání k představení plně funkčního vozu nulté série méně než 12 měsíců? Z dnešního pohledu utopie, v Československu padesátých let střízlivá realita. Úkol pro AZNP Mladá Boleslav z počátku r. 1953 zněl: vyrobit nový lidový vůz, který by co nejvíce využíval stávajících dílů z modelů Škoda 1200 a byl by zároveň schopný exportu. Od prosince 1953 do dubna 1954 byla navržená konstrukce odzkoušena na prototypové řadě, a Svátek práce (1. květen) 1954 mohl být oslaven představením nového vozu Škoda, typové řady 440. V poměrně líbivé dvoudveřové karoserii byl zatím motor o objemu 995 ccm, řadový čtyřválec OHV, fakticky motor ze Škody Popular z r. 1937.

Oficiální označení nové škodovky - 440 tehdy snadno identifikoval každý motorista. 4 válce, 40 koní. Ze jmen navrhovaných převážně pro zahraniční trhy – Orlík či Rival se nakonec mezi českými majiteli ujalo neoficiální označení Spartak. Neoficiální proto, že kvůli sporům o autorská práva na název s výrobcem holandských motocyklů Sparta, musela automobilka alespoň u tohoto typu od slovního pojmenování ještě ustoupit. Základní typ 440 byl ve výrobě do roku 1959.

Celokovová dvoudveřová čtyřmístná karoserie byla svařená z plechových výlisků, přišroubovaná na páteřovém rámu v osmi místech. Prostor pro zavazadla v zadní části vozu byl velmi rozměrný přesto, že v něm bylo umístěno rezervní kolo a v pravém zadním blatníku palivová nádrž o objemu 30 l. Přední okno bylo stejného tvaru a rozměrů jako zadní, boční okna byla pevná, okna ve dveřích se stahovacím mechanizmem. Nárazníky byly tvořeny pochromovanými plechovými výlisky. Chrom se zároveň uplatnil na rámečcích světlometů a ozdobných poklicích kol. Maska chladiče stojí za pozornost zejména proto, že je jedním z hlavních rozlišovacích prvků všech modelů řady 440/ Octavia. Oválná spodní část byla rozdělena horizontálně pochromovanou lištou s kruhovým znakem Škoda uprostřed. Horní část byla dělena horizontálně na dva otvory rohlíkovitého tvaru se svislými žebry. Typové označení „440“ na krátkých ozdobných lištách našlo místo na předních blatnících. Karoserie standardního provedení byly lakovány jednobarevně, exportní provedení se pak mohlo pochlubit dvoubarevnou kombinací.

Pod přední kapotou, kterou v otevřené poloze udržovaly pružinové pákové vzpěry, byl uložený motor, osvědčený řadový čtyřválec OHV s objemem 1089 ccm a výkonem cca 40k. Tlakové oběžné mazání využívalo zubové čerpadlo a obtokový čistič oleje s plstěnou vložkou. Motor byl osazen spádovým karburátorem JIKOV 32 SOP. Novinkou bylo použití mechanického palivového čerpadla, které bylo umístěno na čele bloku motoru a poháněno od vačkového hřídele. Součástí chladicího systému byla clona chladiče ovládaná táhlem z místa řidiče. Elektrická soustava pracovala s dynamem.

Čtyřstupňová převodovka měla zpočátku synchronizaci 3. a 4. stupně, později i druhého stupně. Jednotlivé stupně byly řazeny pomocí suché spojky, ovládané mechanicky. Řadicí páka byla z důvodu zjednodušení výroby u typu Standard umístěna na podlaze na středovém tunelu, u exportního provedení pak pod volantem. Podvozek byl tvořen páteřovým rámem s centrální nosnou trubkou (ve které byl umístěn kardanový hřídel), vepředu rozvidleným pro uložení motoru a převodovky. Pohon zadních kol byl umožněn pomocí hnacího hřídele a rozvodovky, která byla společně s výkyvnými polonápravami součástí zadní nápravy. Odpružení vozu bylo řešeno příčnými listovými pery, vzadu nad polonápravami, vpředu pod kyvnými rameny. Tlumiče byly použity vzadu teleskopické, vepředu pákové. Brzdy byly na všech kolech bubnové o průměru 230 mm s šířkou obložení 35 mm. V testu členů ÚAMK Praha byla jejich účinnost hodnocena jako „dobrá i po několikerém opakovaném brzdění“.

 

Obrázky k článku

Komentáře

Přispívat do diskuze mohou jen přihlášení uživatelé.

V diskuzi není zatím žádný příspěvek

Aktualita

Nově na http://czechs4monte.cz!
Přecházíme na nové webové stránky 

Kalendář akcí

« 11 / 2019 »
Po Út St Čt So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Nejbližší akce
Nejlevnější povinné ručení


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Astratex.cz - Svůdné spodní prádlo nejen pro vášnivé večery